Scania

Van Outlook-training tot Digital Ifficiency Plus-traject

Tijdens de pandemie kwam een groot digitaal samenwerkingsvraagstuk naar boven binnen Scania Parts Logistics. Tandem Valerie Discart en Noëmi Lubandy probeerden het digitale gat toe te rijden, samen met BestBuro. Zij deden het Office 365-denkwerk, Scania Parts Logistics legde de juiste bedrijfsaccenten. “BestBuro is duidelijk geen one size fits all. Ze luisterden naar onze noden die het startpunt vormden voor een traject op maat.”

Scania Parts Logistics is het logistieke hart van het Zweedse Scania, wereldberoemd van zijn vrachtwagens, bussen en andere motorische toepassingen. Vanuit Oudsbergen in Limburg bevoorraden ze alle regionale magazijnen én internationale Part Centers met reserveonderdelen. Met 1.150 zijn ze in totaal, alle eigen werknemers en uitzendkrachten samen. Geen wonder dat hier een inhouse opleidingsverantwoordelijke aan de slag is die het departement learning & development trekt.

Digitale eyeopener

“In 2018 volgde ik zelf een Outlook-training bij BestBuro”, vertelt Valerie. “Een verademing. Die manier van werken wilde ik meteen als een frisse wind door ons bedrijf laten waaien. Zo’n 120 mensen volgden mét succes de opleiding. En toen kwam corona, de andere eyeopener die we nodig hadden op digitaal vlak. Opeens werd iedereen verplicht om met Teams te werken. Geen sinecure. Daarom trok ik BestBuro opnieuw aan hun mouw. We zagen onmiddellijk dat we het breder moesten trekken. Het was de start van ons Digital Ifficiency Plus-traject.”

“We organiseerden eerst verschillende inspiratiesessies om alle afdelingen binnen ons bedrijf warm te maken.”

Valerie Discart en Noëmi Lubandy

Bedrijf: Scania Parts Logistics

Functie: HR Competence Professional en (halftijdse) Digital Officer en Projectingenieur

Grootste digitale uitdaging:

Beter samenwerken over alle Office 365-tools heen.

Office 365-ambassadors

In een leerrijke tandem met Noëmi van de afdeling Project Engineering begon de bal te rollen. “Samen met BestBuro vonden we de juiste strategie”, steekt Noëmi van wal. “Eerst zochten we per afdeling – denk aan transport, customer service, HR, IT, accounting, … – een Office 365-ambassador. De verschillende ambassadeurs ontwikkelden samen met BestBuro een policy op maat van onze organisatie. Daarna organiseerden we verschillende inspiratiesessies om alle afdelingen warm te maken én rolden we de policy per afdeling uit.” In het voorjaar van 2023 staan er nog extra opleidingen gepland om er zeker van te zijn dat de medewerkers de policy in de praktijk kunnen toepassen. “Ook al zijn deze trainingen niet verplicht, meer dan de helft van de kantoormedewerkers heeft zich hiervoor ingeschreven”, geeft Valerie fier mee.

“We spreken hier niet over een standaard opleidingstraject maar eentje op maat. Op onze maat.”

 

Opleidingstoekomst

Het traject loopt dus nog volop.  De inspiratiesessies werden verplicht vanuit de organisatie, de extra trainingen niet. Valerie: “En toch zien we een heel groot draagvlak. Er was duidelijk nood aan een gestructureerde manier van werken binnen de tools. De strategie die we uitrolden, getuigt van een knappe samenwerking tussen Scania Parts Logistics en BestBuro. We spreken hier niet over een standaard opleidingstraject, maar eentje op maat. Dan moet je wel intensief samenwerken. Om de policy levend te houden, ook voor nieuwe medewerkers, blijven we investeren in Microsoft 365- trainingen. Want investeren is écht wel het juiste woord: in middelen, tijd en mensen. Maar noodzakelijk als je vooruit wil. De correctheid, flexibiliteit én aangename trainers van BestBuro hebben zeker bijgedragen aan het succes van het project.”