Persoonlijke ontwikkeling: veel meer dan opleidingen volgen

Onlangs voerde ik een interessant gesprek met een van onze klanten over persoonlijke ontwikkeling. De vragen die aan bod kwamen, waren: wat is persoonlijke ontwikkeling precies en wie draagt in kleinere kmo’s de verantwoordelijkheid voor die persoonlijke ontwikkeling? Stof voor een boeiende discussie! En als zaakvoerster van een bedrijf dat gespecialiseerd is in softwareopleidingen, deel ik natuurlijk graag mijn mening.

Een proces van 365 dagen

Wat persoonlijke ontwikkeling volgens mij is? Véél meer dan alleen maar ‘opleidingen volgen’. Persoonlijke ontwikkeling is iets waaraan je elke dag werkt. Heb je een training gevolgd? Dan komt de belangrijkste stap daarna: de kennis die je hebt opgedaan het hele jaar door in de praktijk brengen en uitrollen over het hele bedrijf. Hoe kun jij met wat jij geleerd hebt, dagelijks een meerwaarde creëren voor je onderneming? Dat is voor mij de essentie. En vergeet ook niet dat persoonlijke ontwikkeling vaak niet gaat om bijleren, maar om afleren.

Gedeelde verantwoordelijkheid

Functioneringsgesprekken zijn traditioneel hét moment om een persoonlijk ontwikkelingsplan te bespreken. Maar in kleinere ondernemingen zijn zulke gesprekken meer de uitzondering dan de regel. Het ontbreekt hardwerkende zelfstandige ondernemers aan tijd om met hun medewerkers uitgebreid te praten over hoe ze functioneren. Daarom is persoonlijke ontwikkeling binnen kmo’s voor mij een gedeelde verantwoordelijkheid. Een leidinggevende moet oog hebben voor de behoeften van zijn medewerkers en hen uit hun comfortzone halen. Maar werknemers moeten zich ook bewust zijn van de noodzaak om bij te leren en hun eigen functioneren in vraag stellen. Dat is voor mij de sleutel tot een efficiënte persoonlijke ontwikkeling.

Interne keuken

Je eerste reflex wanneer je een behoefte aan opleiding hebt vastgesteld in je bedrijf? Op zoek gaan naar een externe opleidingspartner. Toch? Het klinkt misschien verrassend uit mijn mond, maar de kans is groot dat de kennis die je nodig hebt, al in je bedrijf aanwezig is. Oudere werknemers bijvoorbeeld, hebben vaak een unieke expertise en kunnen heel wat betekenen voor de persoonlijke ontwikkeling van hun jongere collega’s. Bovendien weten die werknemers precies welke kennis vereist is om de job uit te voeren. Je krijgt dus maatwerk avant la lettre en een opleiding met een ongeëvenaard rendement.

Persoonlijke ontwikkeling is een belangrijk en interessant thema. Laat mij gerust weten hoe jij erover denkt via 
www.facebook.com/BestBuroBusinessAcademy!