Digitale vooruitgang, niet altijd een garantie op betere kwaliteit

Een titel die je waarschijnlijk even de wenkbrauwen doet fronsen. Zeker omdat die boven een blog staat van BestBuro. Want wij laten werknemers van bedrijven toch efficiënter en met minder digistress werken door hun softwarekennis te verruimen, niet?

Dat klopt natuurlijk. En ik ben er nog altijd van overtuigd dat de digitale (r)evolutie bijdraagt tot een betere en snellere werking in bedrijven. Maar dan op voorwaarde dat je de digitale tools en mogelijkheden juist gebruikt en ze inzet waarvoor ze dienen.

Generatiespanningen op de werkvloer

Ik kom heel vaak in bedrijven voor digitale analyses. De jongste tijd merk ik almaar vaker dat er spanningen ontstaan  tussen de generaties van 30- en 55+ als het gaat over het gebruik van digitale hulpmiddelen bij de uitvoering van de job. Een korte samenvatting van het conflict? De jonge generatie zweert zonder meer bij die hulpmiddelen, terwijl de oudere generatie er een andere methode op na houdt. En dat heeft mij tot een heel interessant inzicht gebracht.

Efficiënte en kwaliteitsvolle aanpak

Oudere werknemers denken anders over de invulling van hun job. Ze hebben meer aandacht voor de manier waarop ze hun taken uitvoeren. Daarmee bedoel ik dat ze vaker dan jongeren nadenken over een efficiënte en kwaliteitsvolle aanpak. Voor jongeren zijn efficiëntie en kwaliteit synoniemen voor digitaal. Terwijl dat zeker niet zo is, zoals ik onlangs zelf mocht ervaren.

Ik wilde een enquête afnemen onder mijn klanten. Mijn reflex? Ik bouw die in een mailprogramma en bezorg hen die digitaal. Handig en heel efficiënt, toch? Tot ik daarover sprak met een man met heel wat ervaringsjaren op de teller aan wie ik regelmatig advies vraag. Hij vroeg me hoe ik de anonimiteit van de respondenten kon garanderen. Want dat was een essentiële voorwaarde om tot kwaliteitsvolle en waarheidsgetrouwe antwoorden te komen. En dat kon ik met mijn digitale oplossing dus niet. De beste oplossing was om te gaan voor een papieren enquête in een gesloten enveloppe. Een mooi voorbeeld van hoe die oudere generatie een professionele situatie anders benadert.

Digitale generatie

Voor mensen die in het digitale tijdperk zijn opgegroeid, is het een hele uitdaging om oplossingsgericht te denken zonder te vertrouwen op digitale hulpmiddelen. Probeer maar eens ’s morgens met je job te starten zonder eerst je e-mails te checken. Dat is voor velen een moeilijke opdracht. E-mail is zo gemakkelijk. Even een mailtje sturen en de verantwoordelijkheid is verlegd, het probleem is opgelost, of het antwoord zit eraan te komen. En je kunt op naar het volgende …

Waarheid in het midden

Dat feit heeft die generatie volgens mij wat minder creatief en kritisch gemaakt. Of ben ik nu te streng? Als ik mijn eigen ervaringen als maatstaf mag gebruiken, zit er toch een kern van waarheid in. Al zal de waarheid zoals altijd wel in het midden liggen.

Om te komen tot een win-win situatie, efficiëntere bedrijfsprocessen en minder frustratie op de werkvloer kan deze oplossing verhelderend werken:

  • Jonge generatie: luister naar je ervaren collega’s en evolueer naar een mentaliteit van checken en dubbelchecken.

  • Oudere generatie: probeer digitaal sneller en efficiënter te werken zonder je kritische reflex te verliezen.

Laat me zeker weten hoe jij over dit onderwerp denkt en wat jouw ervaringen op de werkvloer zijn. Ik kijk ernaar uit om van je te horen!

Digitale groeten

Elke